The present studio production was recorded on the occasion of the Mozart anniversary in 1956 when the orchestra gave three concerts from January 21st to 23rd. It shows Karajan as a Mozart interpreter of great stature and striking originality . Karajan discovered in Mozart‘s scores not only a...more
"Damit das voranschreitende Karajan-Jahr nicht ganz vergessen wird, gibt es noch frühe Berliner Radiomitschnitte: ein klassizistisches Mozart-Doppel mit der Jupiter-Sinfonie und dem Klavierkonzert Nr. 20 mit dem grüblerischen Wilhelm Kempff. Karajan als Zeitgenosse, nicht Übermaestro." (Die Welt)
Details
Edition von Karajan (II) – W. A. Mozart: Piano Concerto No. 20 & Symphony No. 41 ‘Jupiter Symphony’ | |
article number: | 95.602 |
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EAN barcode: | 4022143956026 |
price group: | BCB |
release date: | 8. October 2008 |
total time: | 58 min. |
Bonus Material
Informationen
The present studio production was recorded on the occasion of the Mozart anniversary in 1956 when the orchestra gave three concerts from January 21st to 23rd. It shows Karajan as a Mozart interpreter of great stature and striking originality. Karajan discovered in Mozart‘s scores not only a great wealth of orchestral timbres but the musical structure within these colors. His presentation is absolutely faithful to the text and subtle in its phrasing. Together with the Berlin Philharmonic Karajan sculpts the forms with utmost sensitivity to the sound. Shunning rhetoric and virtuosity, Karajan‘s Mozart has a magic all its own that never once becomes mawkish or sentimental. The pianist in the D-minor Concerto, Wilhelm Kempff, is an equally superb artist of intimately gradated color.
Herbert von Karajan was not the least problematic of Mozart conductors. His late recordings in particular sound as if he wanted to transfer the late-romantic sound of Wagner, Bruckner, and Strauss to Mozart‘s refined classicism. However, the performance presented here with its stylistic balance between surging sound and attentive instrumental dialogue, has even today a claim on more than just historical interest.
There is a “Producer’s Comment” from producer Ludger Böckenhoff about this production.
Reviews
Prestige Audio Vidéo | 19/5/2009 | Michel Jakubowicz | May 19, 2009 Wolfgang Mozart: Concerto pour piano n°20
Ce concerto n° 20, avec sa sombre tonalité en ré mineur, annonce déjàMehr lesen
www.classicstodayfrance.com | Février 2009 | Christophe Huss | February 1, 2009
Première surprise liée à la première édition discographique de cesMehr lesen
BBC Music Magazine | February 2009 | Tim Parry | February 1, 2009
Taken from a live radio broadcast from 1956, this is unusually gutsy Mozart. Wilhelm Kempff brings out the drama and turbulence of Mozart’s D minorMehr lesen
??? | February 2009 | February 1, 2009
Rezension siehe PDFMehr lesen
Berliner Zeitung | Nummer 293 - 13./14. Dezember 2008 | Peter Uehling | December 13, 2008
Nur mit den Ohren hört man gut
Die besten Schallplatten des Jahres 2008: Redakteure und Autoren der Berliner Zeitung empfehlen Musik zum Fest
Peter Uehling, Kategorie „Eine CD für Einsteiger“:<br /> MozartMehr lesen
Mozart
Pizzicato | Oktober 2008 | Rémy Franck | October 1, 2008 Karajans Mozart 1956
Karajan und Mozart, beide Salzburger, hatten gemeinsame Sternstunden, vor allem in der Oper, aber je älter Karajan wurde, desto mehr schien er sichMehr lesen
Im dämonisch düsteren Klavierkonzert Nr. 20 spielt Wilhelm souverän, im Klang aber recht weich und mit vornehmer Zurückhaltung.
Die Welt | 20. August 2008 | Manuel Brug | August 20, 2008
Damit das voranschreitende Karajan-Jahr nicht ganz vergessen wird, gibt esMehr lesen
News
Première surprise liée à la première édition discographique de ces...
Taken from a live radio broadcast from 1956, this is unusually gutsy Mozart....
Damit das voranschreitende Karajan-Jahr nicht ganz vergessen wird, gibt es noch...