Christiane Edinger | Violine

Christiane Edinger

Christiane Edinger Die Grundlage für den hohen Standard ihrer Interpretationskunst und ihre Technik holte sich die in Potsdam geborene Geigerin an der Berliner Hochschule für Musik bei Professor Vittorio Brero. Später


Biographie

Christiane Edinger



Die Grundlage für den hohen Standard ihrer Interpretationskunst und ihre Technik holte sich die in Potsdam geborene Geigerin an der Berliner Hochschule für Musik bei Professor Vittorio Brero. Später vervollkommnete sie ihre Ausbildung an der Juilliard School of Music in New York bei Joseph Fuchs und bei Nathan Milstein.



Mit 19 Jahren spielte Christiane Edinger zum ersten mal als Solistin mit dem Berliner Philharmonischen Orchester. Dies war der Beginn ihrer Karriere. Seitdem ist sie Gast der führenden Orchester in Europa und Nordamerika. Konzertreisen führen die Künstlerin regelmäßig nach Asien und Südamerika.



Christiane Edinger hat in Europa und Nordamerika in zahlreichen Rundfunk- und Fernsehproduktionen mitgewirkt.

Ihre Schallplatteneinspielungen reichen von den kompletten Solowerken Bachs über Werke der Romantik bis hin zu Pendereckis erstem Violinkonzert, das sie unter der Leitung des Komponisten bereits zum zweiten Mal aufgenommen hat.

Mit ihrem Streichquartett, dem Edinger Quartett, folgt die Einspielung von Werken des romantischen Komponisten Eduard Franck, dessen Violinkonzerte sie mit dem Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken für CD aufgenommen hat.



In jüngerer Zeit war die Geigerin als Solistin des Gewandhausorchesters Leipzig unter der Leitung von Christian Thielemann und mit dem Frankfurter Museumsorchester unter Sir Neville Marriner zu hören.

Im Dezember 2003 spielte sie mit dem Mozarteumorchester und Othmar Mága im Salzburger Festspielhaus an drei aufeinander folgenden Abenden drei verschiedene Violinkonzerte: K.A. Hartmann, B.A. Zimmermann und das 3. von Saint-Saëns.



Seit 1994 hat Christiane Edinger eine Professur für Geige an der Musikhochschule Lübeck.



Ihre künstlerischen Leistungen wurden mit dem Musikpreis der Stadt Berlin und dem Deutschen Kritikerpreis gewürdigt.





Christiane Edinger



Born in Potsdam, Christiane Edinger hails from a highly musical family and received the basic grounding for the high standard of her art as an interpreter and her technique from Professor Vittorio Brero at the Hochschule für Musik in Berlin. Later she completed her training with Josef Fuchs at the Juilliard School of Music, New York, and with Nathan Milstein



Christiane Edinger made her debut as a soloist with the Berlin Philharmonic Orchestra when she was 19. This appearance at the Berlin Festival marked the beginning of her career. She has since made numerous guest appearances with orchestras in Europe and North America, also regularly visiting Asia, South America and Russia.

Highly praised by critics and audiences alike throughout the world, Christiane Edinger is a familiar guest with the Berlin, Rotterdam and Leningrad orchestras, the Vienna Symphony Orchestra and both the BBC Symphony Orchestra and the Hallé Orchestra in Great Britain. Including all the standard works, her repertoire extends from the Baroque to the present day and features many lesser-known works from all periods.



Both in Europe and North America, Christiane Edinger has frequently featured in radio and TV productions.

Her concert tours in the USA have included appearances with the Boston, Pittsburgh, New York and Milwaukee Symphony Orchestras and the Los Angeles Chamber Orchestra. Recitals have taken her the length and breadth of the country, to Washington, San Francisco, St. Louis, Salt Lake City and Pasadena, among other centres.



Her recordings range from the complete works by J.S. Bach for solo violin, the Mendelssohn sonatas using the Aurea Stradivarius (for Thorofon), contemporary works by Blacher, Linke and Maderna plus two Fauré sonatas (for Orion) and the Hindemith sonatas (for Teldec). Her last recording before Howard Blake's Violin Concerto (for ASV) was of Penderecki's Violin Concerto No. 1. With the composer on the rostrum, this was the second occasion on which she had recorded the work, having also given the German premiere of it in 1979, just two years after the very first performance, by Isaac Stern.

Other composers to have entrusted her with the premieres include Boris Blacher and Cristobal Halffter.

Christiane Edinger's latest recordings include the complete Mozart violin concertos and the Beethoven concerto (all for Arte Nova), also a CD of Eduard Franck's violin concerto (for Fermate) with the Saarbrücken Radio Symphony Orchestra. With her Edinger String Quartet, she has also recorded other works by this Romantic composer.



Recently ago Christiane Edinger appeared as soloist with both the Leipzig Gewandhaus Orchestra (conducted by Christian Thielmann), the Frankfurt Museum Orchestra under Sir Neville Marriner and with the Netherlands Radio Philharmonic under Hartmut Haenchen.



Since 1994 Christiane Edinger has been professor for violin at the Musikhochschule in Lübeck, while her artistic achievements have been acknowledged by the conferment of many prizes and distinctions, including the 1975 German Critics' Award and the Music Prize of her native city of Berlin.

Rezensionen

Christiane Edinger | Violine

...